Första fältdagarna
Nu var det äntligen dags för det man väntat på - praktik! Jag var placerad på en helt ny förskola som jag aldrig tidigare varken hade hört något om eller besökt. Tanken var att jag skulle få en inblick i hur förskolan arbetade och om de arbetade utifrån något specífikt tema. När jag kom till förskolan första dagen möttes jag av kaos (vilket det verkar som vissa förskolor har jämt). Det var få pedagoger och många barn under min första dag. Trots det försökte pedagogerna ta hand om mig så gott det gick. Barnen var framåt och väldigt intresserade över vem det var som hade klivit över tröskeln på deras förskola just idag.
Under mina tre första fältdagar fick jag en inblick i att förskolan inte arbetade utifrån något specifikt tema, men att de arbetade mycket med siffror och framför allt bokstäver. När jag berättade för min handledare att jag skulle skapa ett didaktiskt material som jag skulle ha med mig ut under vfu:n, föreslog hon att det gärna fick handla om antal och siffror. Detta var något som barnen hade stött på tidigare men min handledare upplevde att barnen gärna behövde en upprepning i detta ämne.
Nu fick jag gnugga mina geniknölar. Vad kunde jag skapa som speglade mig, men som också handlade om siffror och antal? Vart skulle jag börja? Det finns ju så mycket att välja -på, men vad passar mig?