Navet 1

Idag (5/5-14) fick vi göra ett besök på Navet. Redan när man kom in på Navet kände man att platsen var anpassad för att passa barn. Här skulle man inte placera händerna i fickorna utan istället var det motsatsen som gällde. Anna Gunnarsson tog oss på rundvandring och vi fick möjlighet till att se samtliga av Navets delar. 
 
 
Innan vi påbörjade rundvandringen fick vi till uppgift att under rundvandringen fundera kring hur många olika estetiska uttryckssätt det fanns i de olika rummen. 
 
Mekanorummet 
 
 Vattenrummet
 
 Draken Berta
 
Människokroppen
 
Detta är endast några av de olika rummen fick såg. Efter att rundturen var färdig fick vi sätta oss i grupper och diskutera om vad vi hade sett. Vilka estetiska uttryckssätt hade vi kunnat se?
Här ser ni en skiss över vad vi diskuterade
 
Jag tror att det kan vara viktigt att fundera över miljön på förskolan och vad tanken med samtliga rum är. Man kunde tydligt se att Navet hade arbetat mycket med att skapa ett mångfald av uttryckssätt. Hade man tagit bort flera av dessa utryckssätt är jag övertygad om att det inte hade varit samma upplevelse att besöka Navet. 
 
Sedan fick vi arbeta vidare med hållbar utveckling. Anna visade oss att det finns flera olika projekt som går utpå att ta tillvara på sådant som ändå inte skulle användas. Till exempel finns det en konstnär som har skapat en figur endast bestående av flip-flop. Dessa flip-flop var nämligen felaktigt framställda och skulle därför slängas. Vi fick börja med att gå runt och titta på delen "hållbar utveckling" som fanns på Navet. 
 
 
På bilderna ovan kan man se hur vi konsumerar både här i Sverige men också i hela världen. Man kan också se skillnad från förr och nu. Jag tror att det är avgörande att lära barn om hållbar utveckling redan från första början. Vilka konsekvenser får våra handlingar?
 
I Läroplan för förskolan står det beskrivet att "Förskolan ska lägga stor vikt vis miljö- och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kreatslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformad så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid". 
 
Avslutningsvis fick vi möjlighet att skapa med hjälpa av återvunnet material, men det vi skapade skulle också ha ett syfte. Vi grupperade oss i olika grupper och min grupp beslutade oss för att skapa ett träd av tidningspapper. Vårt syfte bestod av att man sparar träd genom att återvinna tidningar. 
 
 
 
Här ser ni en annan gruppsskapelse
 
Några skapade kläder med hjälp av plast
 
Att besöka Navet med en barngrupp är något som jag verkligen ser framemot att göra i framtiden. Här finns allt och lite till. Den enda svårigheten jag ser med att göra ett besök på Navet är att välja vilken del man ska gå på, eftersom alla är lika intressanta. Kanske får man se till att få besöka Navet ofta istället. 
 
Berörda kursmål:
  • redogöra för, kritiskt granska och utvärdera den fysiska, sociala och kulturella miljöns betydelse för alla barns möjligheter till meningsskapande
  

Kommentera här: