Hasselblad center - Studiebesök
En regnig förmiddag i Göteborg besökte jag, Mia och Sara Hasselblad center. Jag fick en deja vu känsla eftersom likheterna med konstmuseumet i Borås var slående. Eftersom det var konst på väggarna var det bara att stoppa ner händerna i fickorna igen. Denna gång möttes vi inte av målade motiv utan istället var det fotografier som stod i centrum. Denna utställning visade väldigt många olika sorters motiv och jag kan inte riktigt beskriva vad den handlade om. Åter igen vill jag poängtera vikten av att besöka ett museum först själv, innan man går dit med en barngrupp. Denna utställning hade flera bilder som fick mig att känna mig osäker. Vad ville fotograferna visa med dessa bilder och vad var budskapet de ville sprida? Museet var uppdelat i två olika delar och den första delen innehöll väldigt många olika bilder. Bilderna innehöll mycket information, vilket kan resultera i flera samtalsämnen.

Dessa tavlor ovan kallades "kända och okända människor". Här kan man diskutera med barnen om det är någon av personerna som barnen känner igen? Varför är dessa människorna kända? Var bor dessa männsikor? Vad arbetar de med? Hur är dessa människor? Samtalsfrågorna kan fortsätta i det oändliga. Jag upplevde själv en glädje i hjärtat när jag såg dessa tavlor och insåg att Astrid Lindgren var med på en av dem. Hon var en kvinna med talanger som förundrar mig. Genom att ställa frågot till barnen kan man tydligt se vad barnen är intresserade av och få en förståelse för hur de tänker. I boken Utbildningsvetenskap för förskolan står det beskrivet att det är betydelsefullt att man låter barnet komma med sina egna tankar och åsikter. Genom att man tar tillvara på barnens åsikter skapar men en miljö där inflytande är viktigt. Läroplan för förskolan står det att arbetslaget ska arbete för att varje barns uppfattningar och åsikter respekteras.



Tavlan ovan har också ett varierande innehåll. I samtal med barnen kan man diskutera vem som bor i respektive rum samt vad rummen föreställer. Finns det någon skillnad eller likhet mellan rummen? Här kan man också dra paralleller till bilderna på de
kända och okända personerna. Vem av personerna bor i vilket rum och varför?

Denna dekoration på golvet tilltalade mig mycket. Jag anser att man skulle kunna skapa något liknande på förskolan. Att ha eller använda motiv eller "ljustavlor" på golvet vore nytänkande. För var befinner sig barnen mest när de leker? Jo, på golvet! Tänk vilka möjligheter dessa tavlor skulle kunna skapa. Ännu bättre hade det varit om man enkelt kunde byta ut motiven på ett enkelt sätt och variera motiven utefter barnens nuvarande intresse samt vilket tema förskolan arbetar med. Denna sorts motiv skulle kunna vara positivt att använda till samtliga av barnen på förskolan, oavsett ålder.
Andra delen av utställningen är jag mer kritisk emot. Den skulle jag inte vilja besöka med min barngrupp. Detta eftersom att jag ansåg att den innehöll ett flertal bilder som jag inte känner mig bekväm med att visa för barn. Bland annat var det bilder på döda människor men framför allt fanns det flera tavlor med utsatta människor där det syntes att dessa människor hade blivit utsatta för bland annat våld. Hade det endast varit bilder på döda människor hade jag sett utställningen ur ett annat perspektiv. Döden är ett ämne som man bör ta upp med barnen, förklara, diskutera och låt barnen komma med sina funderingar. Detta eftersom alla barn kommer att stöta på döden någon gång i livet. Om det inte är en släkting kan det vara ett husdjur som dör. Att arbeta med ett tema om döden med de äldsta barnen på förskolan kan vara en god idé.