Didaktiskt material - vad ska jag skapa?

Nu var det dags att börja skapa mitt didaktiska material och som jag nämnt tidigare önskade min handledare att det skulle handla om siffror och antal. Jag funderade mycket på vad jag kunde skapa för något som tilltalade mig men också som skulle tilltala barnen. Min första tanke var att skapa ett spel där jag kunde få in dessa delar. Men vid en senare fundering insåg jag att det kändes för enkelt och vanligt. Jag ville att barnen skulle uppleva en "woweffekt" med mitt material och med ett spel kändes det svårt att uppnå det. Min uppfattning var också att skapanade av ett spel inte riktigt speglade mig som person, eftersom jag är väldigt pysslig och gillar utmaningar.

Så tankarna fick gå vidare och jag funderade mer på vad jag kunde för material. Efter en förläsning om matematik med Carina Mattson fick jag idéen om att utgå ifrån en flanosaga. Föreläsaren visade en flanosaga hon brukade använda på sin förskola. Den handlade om fru haj som åt upp fiskar i olika färger. I ramsan ingick det både antal, färg och rim. Nu återstod bara problemet att en flanosaga inte heller kändes helt rätt för mig, den skulle nog inte heller skapa någon woweffekt hos barnen. Då väcktes idéen om att skapa flanosagan fast istället för att använda mig av flanotyg kunde jag sy upp hajen och fiskarna som gosedjur. För att skapa woweffekt tänkte jag att hajen skulle kunna äta upp fiskarna på riktigt. Genom att skapa denna effekt tänkte jag att det också skulle bli mer realistiskt och man kan med fördel använda den med även de små barnen på förskolan. Men grundtanken är att materialet ska användas med 4-5 åringarna på förskolan. 

Nu när grundidéen fanns på plats var det dags att börja skissa på hur fiskarna och hajen skulle se ut, vilket material skulle behövas? 

Här är Carina Mattssons flanosaga om Fru Haj!
 

För att få till de olika färgerna och nyanserna på tyget till fiskarna satte jag igång och färgade tyg. Jag såg till att fiskarna hade flera olika nyanser av samma färg eftersom man då exempelvis kan diskutera om grön färg även kan ha egenskaper som ljus och mörk. Efter att jag klippt ut alla de små fiskarna tänkte jag först fylla alla fiskarna med bomull, men vid närmare eftertanke kom jag på att det vore mycket mer givande att använda olika material att fylla fiskarna med. Jag valde att använda mig av plast, skruvar och muttrar, tyg, mjöl och puttekulor. Nu kunde man även diskutera om fiskarna var till exempel hårda, mjuka, tunga, lätta eller kanske fluffiga. Eftersom fiskarna var fyllda med plast, puttekulor och spikar kunde man också diskutera hur de lät när man kände på dem. 
 
 
 
 
 
 
När fiskarna var fyllda med olika material målade och sydde jag på olika ögon och fenor. För att kunna synliggöra siffrorna och hur olika siffror ser ut valde jag att limma på respektive siffra från 1-5 på varje fisk. Nu kan man både prata om siffror och samtidigt se hur siffran ser ut.
 
 
Efter att de små fiskarna var färdiga var det dags att börja sy den stora utmaningen - nämligen hajen! Hur skulle jag få till så att den hade en ihålig mage? Hur stor var den tvungen att bli för att samtliga fiskar skulle få plats? Frågorna bubblade i mitt huvud. Det slutade med att jag fick skissa upp min idé om storlek på ett papper och därefter helt enkelt pröva mig fram. För att kunna få med ytterligare en färg valde jag att hajen skulle ha en vit mage och att resten skulle vara blått. Det tog x antal timmar innan hajen låg framför mig färdig! Jag valde att sy på ett par ögon som glänste eftersom det lättare drar uppmärksamhet till sig om de glänser. 
 
 
 
 
 
När hajen var färdigsydd bestämde jag att jag måste ha en kasse att förvara fiskarna och hajen i. Det fick bli en kasse som såg ut som ett hav med småfiskar i olika färger på.
 
 
Nu var jag redo att ta med Fru haj och hennes små fiskar ut till förskolan! Men vad barnen skulle tycka?
 
 

Kommentera här: