Didaktiskt material - vad ska jag skapa?
Så tankarna fick gå vidare och jag funderade mer på vad jag kunde för material. Efter en förläsning om matematik med Carina Mattson fick jag idéen om att utgå ifrån en flanosaga. Föreläsaren visade en flanosaga hon brukade använda på sin förskola. Den handlade om fru haj som åt upp fiskar i olika färger. I ramsan ingick det både antal, färg och rim. Nu återstod bara problemet att en flanosaga inte heller kändes helt rätt för mig, den skulle nog inte heller skapa någon woweffekt hos barnen. Då väcktes idéen om att skapa flanosagan fast istället för att använda mig av flanotyg kunde jag sy upp hajen och fiskarna som gosedjur. För att skapa woweffekt tänkte jag att hajen skulle kunna äta upp fiskarna på riktigt. Genom att skapa denna effekt tänkte jag att det också skulle bli mer realistiskt och man kan med fördel använda den med även de små barnen på förskolan. Men grundtanken är att materialet ska användas med 4-5 åringarna på förskolan.
Nu när grundidéen fanns på plats var det dags att börja skissa på hur fiskarna och hajen skulle se ut, vilket material skulle behövas?
För att få till de olika färgerna och nyanserna på tyget till fiskarna satte jag igång och färgade tyg. Jag såg till att fiskarna hade flera olika nyanser av samma färg eftersom man då exempelvis kan diskutera om grön färg även kan ha egenskaper som ljus och mörk. Efter att jag klippt ut alla de små fiskarna tänkte jag först fylla alla fiskarna med bomull, men vid närmare eftertanke kom jag på att det vore mycket mer givande att använda olika material att fylla fiskarna med. Jag valde att använda mig av plast, skruvar och muttrar, tyg, mjöl och puttekulor. Nu kunde man även diskutera om fiskarna var till exempel hårda, mjuka, tunga, lätta eller kanske fluffiga. Eftersom fiskarna var fyllda med plast, puttekulor och spikar kunde man också diskutera hur de lät när man kände på dem.