Textil 2 - Sykonst
Idag (14/3-14) ligger textilworkshop del 2 på schemat. Ännu en gång fick vi träffa Susanne Björkdahl Ordell. Men istället för att lära oss att väva fick vi idag möta textil i ett annat forum. Vi skulle få pröva på att sy. Det fanns flera olika sätt att sy och framför allt i olika material. Jag valde att börja dagen med att sy en kortlåda som bestod av gamla vykort. Efter att man hade klipp ut och gjort hål i korten var det dags att sy i kanten på dem När samtliga kort hade en ram av tråd runt sig var det dags att sy ihop dem så att korten bildade en låda. Denna sykonst har jag aldrig tidigare prövat på.
Trots att det var väldigt tidskrävande var det en rolig och lärorik aktivitet. Aktiviteten innehöll många olika moment innan den var färdig och detta kan vara en nackdel om man skulle pröva det med barnen. Alla barn har inte samma tålamod som en vuxen. Innan man har lärt sig tekniken kan det vara en fördel att låta barnen göra enklare sykort eller en låda med enklare och färre hål. Innan man sydde ihop lådan var man tyungen att sy runt och skapa en ram omkring (se bild), vilket gör att det kan vara svårt att förstå att det ska komma att bli en låda. För att bibehålla barnens intresse kan det därför vara en fördel att låta barnen sy ihop några kort i taget så att de ser att det är början till en låda.




Sedan fick vi pröva på att sy egna enklare vykort av något som vi till exempel målat. Detta kunde vara allt från en teckning till en utskriven färdig bild. Dessa bilder färstes sedan på hårt papper och man använde en nål och gjorde hål runt omkring bilden. I dessa hål fick man sedan sy i den tråd man ville ha.
Avslutningsvis prövade jag att sy i tyg med tryck på. Antingen kunde man sy fritt och pröva olika stygn eller så kunde man sy efter det förtryckta mönstret på tyget. Ibland kan det vara svårt för barnet att hålla i tyget som de ska sy i eftersom att det lätt faller ihop. Vi fick därför pröva att använda en syring för att på så sätt underlätta och hjälpa en att hålla upp tyget.
Efter denna dag känner jag att jag har fått mycket mer kunskap om textil och framför allt sömnad. Ofta finns det textil att använda på förskolan men min erfarenhet säger att det sällan används. Ofta tror jag att det beror på okunskap och att man inte känner sig säker nog att starta upp ett projekt med textil eftersom man inte är säker hur man ska göra. Det är lättare att välja och lära ut en aktivitet som man känner sig trygg i att använda.
