Konst på väggarna - händerna i fickorna

Sara och jag besöker Konstmuseum i Borås en eftermiddag i februari. När vi går upp för trappan till höstutställningen möts vi av stora golvytor samt konst längst väggarna och några statyer. Min första tanke är: "oj undra vad barn skulle tycka om att gå hit, mycket yta att springa på men samtidigt mycket att titta på". Jag känner själv att jag tycker att det är jobbigt att bara få gå runt och titta och inte få känna med händerna. Jag saknar det taktila; att få undersöka och känna på de olika ytorna på tavlorna och statyerna. Miljön fick mig att känna att det är bäst att stoppa händerna i fickorna för här ska bara det visuella sinnet användas.

Det kan vara lämpligt att själv ha besökt museet innan man väljer att gå dit med en barngrupp, så att man vet vad barngruppen kommer att se och vilka motiv som kommer finnas. På bilden nedan kan ni ser första delen av utställningen.

Jag anser att man kan arbeta med museibesök på flera olika sätt i förskolan. Antingen kan man tänka att man redan på förskolan pratar med barnen om vad en utställning är och vad man kan göra där samt att man ger barnen uppgifter under museibesöket, till exempel hitta ett föremål/tavla som tilltalar dem eller som de tycker om. Ett annat sätt att använda sig av museibesök är att göra tvärtom. Istället för att i förväg planera och diskutera på förskolan vad man ska göra, kan man gå till museet och undersöka vad som intresserar barnen. Kanske är det något helt annat än det du (som pedagog) tänkt på. Efter besöket kan man börja arbeta på förskolan med det som intresserade barnen och på så sätt skapar man ett arbete utifrån barnens intresse och behov istället för pedagogernas intressen.  

Exempelvis kan man diskutera med barnen om vad tavlan ovan handlar om, vad försöker konstnären förmedla? Vad föreställer tavlan? Vilka färger och former finns med?

När vi gick igenom museet fanns det många olika motiv att titta på och fundera över. Eftersom det är olika skapare till de olika motiven ges det en bred bild av vad konst är. Man kan se att konst både är abstrakt och konkret. Ibland kan man se vad det föreställer och ibland inte. Jag kan uppleva att barn på förskolan ofta är noga med att jämföra sina teckningar med varandra och att man måste kunna se vad teckningen föreställer. Genom att gå på en konstutställning kan man försöka ändra barnens syn på konst. Att skapande inte endast handlar om att skapa någon konkret utan att skapande är så mycket mer. Att kunna skapa utan krav på att prestera och kunna lära känna materialet man använder istället och kunna förmedla känslor, upplevelser och mycket, mycket mer i sitt skapande. På bilderna nedan kan ni se att det både fanns tavlor som var konkreta och tavlor som var abstrakta:

 
 

Det finns många olika möjligheter till lärande under besöket på museet. Man kan låta barnen gå runt och leta olika färger på tavlorna eller olika former. Man kan också låta barnen fundera kring varför tavlorna ser ut som de gör. Vilken tanke hade personen som skapade tavlan? Vad vill han/hon förmedla? Man kan också få in mycket språk under besöket. Man kan låta barnen få berätta vad de ser i de olika tavlorna samt ställa frågor till barnen om sådant som det inte finns något korrekt svar på. I boken Barnet, språket och miljön går det att läsa om vikten av att man ställer frågor till barnen. Frågorna ska med fördel inte ha något korrekt svar utan ska spegla hur barnen uppfattar något. Men när man skapar en miljö där man som pedagog visar att frågor är tillåtna är det viktigt att även visa att man lyssnar och hör på vad barnet säger. 

 

Nedan följer några mer bilder från besöket:

 
 
 
 
 

Negativt med utställningen i Borås är att det fanns flera föremål som var väldigt ömtåliga längst golvet med skyltar där det stod: ”rör inte”. Det kan vara svårt att avstyra barnen från att man inte får gå nära och undersöka. Något annat som var negativt med utställningen var att alla tavlor hängde på samma höjd, nämligen i ögonhöjd för en vuxen människa. Redan här tycker jag att man visar vilka man riktar utställningen till. Tänk vilken annan effekt man hade fått på utställningen och konsten om höjden varierade mellan tavlorna.

 
Det var allt för denna gång!