Vfu - didaktiskt material

Nu var dagen D här. Dags att få testa mitt egengjorda didaktiska material tillsammans med barnen. Jag samlade fem barn och började sedan berätta för barnen om att det var någon som hade följt med mig till deras förskola idag, men att hon var lite blyg och rädd, så de var tvungna att vara lugna så att de inte skrämde iväg henne. Barnen blev förväntningsfulla och ögonen var stora när jag kom tillbaka med min påse.
 
 
Jag fortsatte att hålla spänningen på topp genom att fråga ”Fru haj”, som låg i påsen, om hon vågade komma fram och hälsa på barnen. Det vågade hon. Sedan berättade jag lite om Fru haj, om vad hon tyckte om samt vad hon gjord på förskolan. Därefter fick de barn som ville känna på Fru haj göra det, vilket visade sig vara alla. De fick känna hur hon kändes och hur lätt eller tung hon var.
 
 
 
 
Barnen fick därefter en och en plocka upp en fisk ur påsen. När de hittat en fisk fick de berätta för kompisarna vilken färg den hade, vilken siffra det stod på den, hur fisken kändes och vad de trodde att den hade i magen. Detta var barnen otroligt duktiga på och var det något barn som hade lite svårare med att komma på något att svara fanns det alltid en kompis som var ivrig att hjälpa till. När ett barn berättat färdigt om sin fisk skickades fisken runt så att de andra kompisarna också fick känna hur den kändes.

När alla fiskarna var upplockade fick barnen hjälpas åt att lägga fiskarna i rätt ordning från 1-5 på golvet. Sedan började vi med ramsan som löd:

                     

Fem små fiskar simmade fram, retade fru haj, blä blä blä – ta oss om du kan

Fru haj så stor blå och skön- mums hon fånga fisken som va grön

Fyra små fiskar simmade fram, retade fru haj, blä blä blä – ta oss om du kan

Fru haj så listig styg och ful - mums hon fånga fisken som var gul

Tre små fiskar simmade fram, retade fru haj, blä blä blä – ta oss om du kan

Fru haj la sig för att vila, mums hon fånga fisken som var lila 

Två små fiskar simmade fram, retade fru haj, blä blä blä – ta oss om du kan

Fru haj tittade fram än här, än där, mums hon fånga fisken som var skär  

En liten fisk simmade fram, retade fru haj, blä blä blä - ta mig om du kan

Fru haj spelade hon var död, mums hon fånga fisken som var röd

Inga små fiskar simmade fram, ingen retade fru haj, blä blä blä - ta oss om du kan 

 

 
 
 
 
När man skulle säga färgen i ramsan väntade jag ut lite extra så att barnen fick möjlighet att höra vilken färg det rimmade på. Därefter fick barnen stoppa in fisken med den rätta färgen i magen på Fru haj. Detta var den delen som helt klart intresserade barnen mest. Att få stoppa ner handen i magen på hajen var både lite otäckt men samtidigt väldigt intressant. När alla fiskarna var uppätna fick barnen återigen känna på Fru haj. Flera barn uttryckte att hon blev jättetjock och mycket tyngre än innan. Som avslutning räknade vi bakåt och plockade ut en fisk i taget. I aktiviteten använde barnen sig av antalsprincipen. Sterner och Johansson (2006, s.75) beskriver att antalsprincipen handlar om att barnen parar ihop ett förmål med en siffra samt har fått insikt om att sista nämnda antalet är mängden.
 
I läroplan för förskolan står det beskrivet att förskolan ska sträva efter att varje barn:
  • Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära
  • Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöka förstå andras perspektiv
  • Utvecklar sin förståelse för rum, form, läge, riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp/.../. 

Jag genomförde aktiviteten några gånger med olika barn. Min upplevelse var att det var lite för lätt för den barngrupp jag hade, som bestod av 5-åringar. Trots att de hade visat stor intresse och vi hade väldigt trevligt kändes det inte som någon utmaning för dem. Med denna erfarenhet rikare prövade jag att genomföra aktiviteten även med en grupp bestående av mestadels 4-åringar. Även denna gång kändes det lite för lätt. Nu i efterhand hade jag velat sätta hajen och fiskarna i händerna på 2-åringar och sett vad som hade hänt och hur de hade reagerat på materialet. Anledningen till att det var lätt för barnen tror jag har att göra med deras tidigare erfarenheter. I en annan barngrupp med 4-5-åringar kanske aktiviteten hade blivit mer lärorik. Det kändes att barnen hade arbetat mycket med färger och siffror tidigare. I efterhand hade jag valt att göra fiskarna i olika storlekar för att även kunna diskutera storlek med barnen. Som det var nu hade alla de små fiskarna ungefär samma storlek. Något annat man också hade kunnat göra är aktivitetskort till varje fisk. Då hade man till exempel kunna hoppa tre gånger på ett ben om man fick fisk nummer tre. Även om det finns saker som jag skulle kunna gjort annorlunda så är jag ändå väldigt nöjd över mitt material. Det blev tio gånger bättre än vad jag trodde det skulle bli och barnen upplevde en woweffekt när de fick möta materialet, vilket var ett av mina mål.

Berörda kursmål:

  • Planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt tematiskt arbetssätt där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
  • Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt arbete med fokus på barns lärande.