Världskulturmuseet

Då var det dags för ett nytt studiebesök igen. Denna gång besökte vi Världskulturmuseet i Göteborg. På studiebesöket fanns det flera olika utställningar att titta på och självklart ville vi se alla. Vi började i delen som kallades "provrummet". Detta var vid första anblicken ett mörkt rum men efter att man hade vistats i rummet insåg man att mörkret bara gjorde att man fokuserade mer på de delar som var upplysta. Det fanns mycket att titta på och diskutera om i detta rum. Vad var de olika sakerna för något? Vad använder man de olika sakerna till? Vem använder de olika sakerna?

 
 
 
 
 


 

 

I denna tunnel var det bäcksvart. Genom att känna sig fram skulle man leta upp sju gömda föremål samt konstatera vad de var för något. Att bara använda känsel som sinnesintryck var svårare än vad jag först trodde. Vissa barn hade kanske upplevt att det var otäckt att gå in i ett mörkt rum. Men jag tror att man skulle kunna göra något liknade på förskolan. I början kanske man använder en låda där barnen får känna och gissa vad de tror är gömt.

 

 
FOTOGRAFIER - Vilka är dessa människor och var bor de?

Nästa utställning var en fotografiutställning. Motiven föreställde väldigt många olika människor. Här kan man verkligen diskutera likheter och skillnader med barnen samt att det är okej att se annorlunda ut. Hur hade det varit om alla såg likadana ut? Man kan också diskutera med barnen om var dessa olika människor bor. Det är bara fantasin som sätter gränserna för vilka frågor man ställer.

 
 
 
 


Vi Jordlingar

Jordlingar var den utställningen som jag ansåg var mest anpassad för förskolebarn. Utställningen handlade om rymden och vår jord Tellus. Utställningen var full av saker att titta på samt flera söta rim om jordlingar och vilka de är samt hur de lever. Besökarna kunde utforska de olika delarna av utställningen. Det fanns flera olika kryp-in där barnen kunde sitta och undersöka olika saker. Språk, tecken, rädsla och musik var några av de olika delarna barnen kunde undersöka. Något som jag ifrågasatte i utställningen var att alla skyltar bara bestod av text. Det hade varit en tillgång om alla skyltars innehåll var inspelade så att man kunde spela upp innehållet genom att trycka på en knapp. Fördelen hade då varit att barnen själva kunde gå runt och undersöka de olika delarna och bara ha den vuxne som ett stöd. I boken Utbildningsvetenskap för förskolan står det beskrivet om det kompetenta barnet. Att det handlar om att barn inte är tomma ark som ska fyllas med kunskap av vuxna utan att de redan är rika på tankar och förmågor. Det tror jag att man redan har tänkt på i denna utställning men som nämt tidigare hade man kunnat öka tron på det komententa barnet genom att underlätta för dem. 

 

 
 
 
 
 
Hur är det att styra ett rymskepp. Pröva här! Vart ska vi åka?
 
Efter att ha besökt denna utställning kan man verkligen arbeta vidare med temat rymden på förskolan. Vad är rymden? Kan man åka till rymden? Hur åker man dit? Vem bor i rymden? Vad finns i rymden? Varför är planteten Tellus blå och grön och inte röd och gul? Detta är bara några av de frågeställningar man kan arbeta med. Allra bäst är att utgå frånvad barnen vill veta mer om. Vilka funderingar har de?
 
 
I Läroplan för förskolan står det beskrivet att:

"Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö­ och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhåll­ningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet. Förskolan ska medverka till att barnen tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Verksamheten ska hjälpa barnen att
förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både
i nutid och i framtid." (Lpfö98, reviderad 2010, s.7).