Vfu - didaktiskt material
När alla fiskarna var upplockade fick barnen hjälpas åt att lägga fiskarna i rätt ordning från 1-5 på golvet. Sedan började vi med ramsan som löd:
Fem små fiskar simmade fram, retade fru haj, blä blä blä – ta oss om du kan
Fru haj så stor blå och skön- mums hon fånga fisken som va grön
Fyra små fiskar simmade fram, retade fru haj, blä blä blä – ta oss om du kan
Fru haj så listig styg och ful - mums hon fånga fisken som var gul
Tre små fiskar simmade fram, retade fru haj, blä blä blä – ta oss om du kan
Fru haj la sig för att vila, mums hon fånga fisken som var lila
Två små fiskar simmade fram, retade fru haj, blä blä blä – ta oss om du kan
Fru haj tittade fram än här, än där, mums hon fånga fisken som var skär
En liten fisk simmade fram, retade fru haj, blä blä blä - ta mig om du kan
Fru haj spelade hon var död, mums hon fånga fisken som var röd
Inga små fiskar simmade fram, ingen retade fru haj, blä blä blä - ta oss om du kan
- Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära
- Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöka förstå andras perspektiv
- Utvecklar sin förståelse för rum, form, läge, riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp/.../.
Jag genomförde aktiviteten några gånger med olika barn. Min upplevelse var att det var lite för lätt för den barngrupp jag hade, som bestod av 5-åringar. Trots att de hade visat stor intresse och vi hade väldigt trevligt kändes det inte som någon utmaning för dem. Med denna erfarenhet rikare prövade jag att genomföra aktiviteten även med en grupp bestående av mestadels 4-åringar. Även denna gång kändes det lite för lätt. Nu i efterhand hade jag velat sätta hajen och fiskarna i händerna på 2-åringar och sett vad som hade hänt och hur de hade reagerat på materialet. Anledningen till att det var lätt för barnen tror jag har att göra med deras tidigare erfarenheter. I en annan barngrupp med 4-5-åringar kanske aktiviteten hade blivit mer lärorik. Det kändes att barnen hade arbetat mycket med färger och siffror tidigare. I efterhand hade jag valt att göra fiskarna i olika storlekar för att även kunna diskutera storlek med barnen. Som det var nu hade alla de små fiskarna ungefär samma storlek. Något annat man också hade kunnat göra är aktivitetskort till varje fisk. Då hade man till exempel kunna hoppa tre gånger på ett ben om man fick fisk nummer tre. Även om det finns saker som jag skulle kunna gjort annorlunda så är jag ändå väldigt nöjd över mitt material. Det blev tio gånger bättre än vad jag trodde det skulle bli och barnen upplevde en woweffekt när de fick möta materialet, vilket var ett av mina mål.
Berörda kursmål:
- Planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt tematiskt arbetssätt där de estetiska arbetsformerna används för att undersöka och bearbeta olika kunskapsområden.
- Utifrån estetiska lärprocesser planera, genomföra, utvärdera och kritiskt granska ett didaktiskt arbete med fokus på barns lärande.
skriven
absolutely free and easy to watch on any device, just