Drama 2

Idag (19/5-14) hade vi workshop/seminarium. Under dagen diskuterade vi kring medierat lärande och om pedagogiskt mångfald. Medierat lärande handlar enligt mig om att bli medveten om hur vi lär, varför vi lär och för vem i lär? Att lära ut kunskap är viktigt, men hur lär man ut kunskapen så att mottagaren förstår och kan ta del av den, samt på vilket sätt är bäst eller mest lärorikt att lära ut? Pedagogiskt mångfald kan enligt mig handla om att det inte finns ett rätt sätt att lära ut kunskap. Alla barn är inte lika och lär inte på samma sätt. På grund av detta krävs det att man använder sig av ett mångfald av pedagogsikt tankesätt och arbetssätt. Men efter denna dagen har jag fått en djupare förståelse för vad medierat lärande innebär. 
 
Under workshopen fick vi testa på att gestalta om just medierat lärande. Hur kan det se ut? Vissa av grupperna valde att visa skillnaderna i att lära ut. En lärare som har en mer öppen pedagogisk och lyssnar och tar in vad barnen säger och en lärare som mer undervisade som den alltid hade gjort i alla år. I boken: Medierat lärande och pedagosikt mångfald står det beskrivet att att pedagogen ska under sin undervisning ta till sig barnens idéer. Genom att pedagogen är flexibel resulterar det i att man också sätter förväntningar på barnet att tänka och fundera. Genom att tillåta barnen att dela med dig av sina idéer blir barnet atomatiskt delaktigt men barnet behåller också intresset för aktiviteten och lärandet blir bättre. 
 
Vi avslutade dagen med att visa upp ett dramaförlopp. Under denna delen missuppfattade min grupp vissa delar av uppgiften och det kändes som om det hade varit bra om vi hade fått lite mer handledning och hjälp under planeringens gång. Annars var uppgiften väldigt rolig och lärorik. 
 
Sjalar kan kunde använda under gestaltningarna 
 
Man kunde även använda sig av andra saker
 

Kommentera här: